dinsdag 13 augustus 2024

Pendule

Beschrijving van dromen die ik eerder droomde:

Tijdens een schrijfcursus werd mij gevraagd of ik op een kaartje wilde opschrijven wat de synopsis van mijn roman was. Ik vond die opdracht wel prettig, want zo kreeg ik zelf even overzicht, en meer zicht op de doelgroep van mijn roman.

Nadat we de film 'Titanic' hadden gezien, werd er gejuicht, omdat wij allemaal nog leefden. Er werd hoog gesprongen. Ik sprong expres iet heel hoog, uit compassie voor de overledenen. 

In de sfeer van 'Zwinderen als boerendorp in vroeger tijden', zoals van de schilderijen van Vincent van Gogh, werd er ergens achter in een donkere boerenschuur een veiling gehouden. Ik zag een menigte van mensen met boerenpetten op hun hoofd. Er werd een pendule geveild, en ik kocht de pendule. Het was een lot uit de loterij. Ik kocht de pendule en schonk het geld aan de boerengemeenschap. Men was uitgelaten van vreugde: nu zou er zéker zeven jaar geen armoede meer zijn, en zou men genoeg te eten hebben. 

Ik was op een barbecue in Westerbork. Ik moest me alleen bezighouden met 'de goede kinderen'. Ondertussen kregen de 'niet goede kinderen' een andere benadering in een apart hokje, zoals van een fotograaf. Ik stond daar onbewust niet achter, want juist de 'zogenaamd minder goede kinderen' hadden thuis extra moeilijkheden, en dus hulp nodig. Ze kwamen automatisch naar mij toe. 

Aanvankelijk kreeg ik op mijn kop, omdat ik 'geen harde benadering' toepaste. Maar toen de anderen zagen dat mijn benadering werkte, draaiden ze bij. 

Ik zei dat ik vroeger 'in het kleine kamertje' opgenomen was geweest, naast 'dhr O." Dat ik toen opgenomen was op de afdeling 'gesloten opname'. Daar schrokken ze wel even van.   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten