dinsdag 15 oktober 2013

Auto

De droom speelt zich af in de huizenrij op het adres van mijn schoonouders.
Het is een paar huizen verderop.
Dat blijkt een buurman van ons te zijn.
Hij moet gedwongen naar een verzorgingshuis.
De man is woedend.
Ik zie hem woedend ijsberen en rondlopen door zijn woning.
Het is een lange man, en hij draagt een pak.
Hij is ooit stevig en sterk geweest, maar is nu flink vermagerd.
De man maakt een erg ongelukkige indruk.
Hij gesticuleert druk met zijn lange armen in de lucht.
Het is ontluisterend.
Wij kunnen niets doen, slechts kijken.
Zijn huis wordt leeggehaald, en hij is het er niet mee eens.
Machteloos kijkt hij toe hoe alle spulletjes de vrachtwagen in geladen worden.
De familie heeft steeds alles in overleg gedaan, maar geeft nu ook de moed op.
De man verdwijnt (met de vrachtwagen mee?).
Wij lopen rond in dit huis, en zijn geschokt.
Waarom hebben wij dit nooit geweten, van zijn innerlijke nood?
En dat, terwijl we er vlak naast wonen!!
Dan zie ik een kinderwagen.
Er ligt een jongensbaby in.
Ik zie direct dat de wagen niet veilig is.
Hij kan er zomaar uit vallen.
We zijn helemaal in beslag genomen door de situatie.
De televisie staat ook aan.
Dan blijkt, dat Hugo nodig verschoond moet worden.
Ik voel mij meteen een ontaarde moeder.
We gaan hem verschonen, en ik geniet ervan dat hij nu weer helemaal fris is.
Zelf schijnt hij er niet zoveel last van te hebben.
Hij is al die tijd vrolijk, en moet dan lachen.
Dan blijkt dat onze buren ook zo'n rommeltje in huis hebben.
Het is nu allemaal niet meer te overzien voor mij.
Waarom hebben wij ook dát niet in de gaten gehad?
Ze hadden al die jaren een garage.
Waarom heb ik die garage nooit opgemerkt?
In die garage stond een prachtige oude zwarte Citroën, Oldtimer.
Ooit stond deze Oldtimer prachtig in de lak, blinkend van top tot teen.
Nu is het een schrootstuk, en ik kan het zo samenproppen tot één pakketje.
Dat doe ik niet, want de buren staan er heel teleurgesteld en geschokt bij.
Ze wisten niet dat de auto er zo erg aan toe was!
Ze kunnen geen afstand doen van de auto.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten