dinsdag 28 oktober 2014

De man

We wonen weer in het kleinere huis
Eén van de kleinere huizen hier in de straat
Op een dag woont hier een andere man
Hij is nog jong; eind 20, begin 30
Hij draagt een bril met bruin montuur
Ik zie de man maar half
Er zit iemand voor
Ik wil wel met hem in gesprek
Maar er staan andere mensen voor
Hij draagt een gele jas, met opstaande kraag
Met een paar mensen staan we in de zon
We kijken ergens naar, wat weet ik niet
De man is één van ons
Dan zijn we in zijn huis
Zelf is hij er niet
Het lijkt meer alsof we in een grote bloemenkas zijn
De woonkamer is een soort 'middenpad' van beton
Het valt mij op dat het een stuk ruimer is dan in werkelijkheid
Er komt geen einde aan
Aan weerszijden staan gevulde plantenpotten, her en der
Ik vind het een prettige sfeer
En heerlijk, al die ruimte
Was dat er ook al toen wij er woonden?
Dat was mij toen helemaal niet opgevallen
Dat had ik toen ook wel willen hebben
De huiskamer is heel artistiek ingericht
Het is wel heel sterk mijn smaak
Ik zou mij er goed thuis voelen
Er hangen kleurige schilderijen aan de muur
Verder wandtapijten, en kralenkettingen
De kleuren en vormen zijn zorgvuldig op elkaar afgestemd
Er staan ook veel planten
Schijnbaar nonchalant neergezet, en dus gezellig
Maar in werkelijkheid is alles zorgvuldig op elkaar afgestemd
Er is een hele grote tafel, die staat in de speelkamer van het ouderlijk huis
Het kan ook wel zijn dat ik die tafel als extra groot ervaar, omdat ik nog een kind ben
Het is ook wel de ge-improviseerde tafel, op Hessels zolderetage in Den Haag
De planten gaan over in tekeningen en kralenkettingen
Er zijn tekeningen die nog niet af zijn, in potlood, en ook kindertekeningen
Er is ook een sleutelbakje, met sleutels en andere rommeltjes
Je ziet dat hier kinderen zijn geweest
Ze voelen zich hier thuis
Ik vraag mij af wie hier dan allemaal wonen
Het lijkt de woning van een man alleen
Dan ontdek ik dat zijn kinderen één keer per twee weken bij hem logeren
Hij is dus gescheiden
Dat maakt mij wel verdrietig
Zo'n leuke man, en zo leuk met zijn kinderen, in een gezellig huis
Zo'n man zou niet gescheiden moeten zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten