maandag 13 oktober 2014

Pink Floyd

Ik ben in de kleedkamer van een theater, en daar ontmoet ik een vrouw, die praat over Anthonie Kamerling. Ik denk dat zij dus Isa Hoes moet zijn, maar ik weet het niet zeker, want ze lijkt niet op haar. Ze is druk bezig met opkleden. Ik vraag haar of zij Isa Hoes is, en ze zegt dat het zo is. Ze kijkt mij meteen in de ogen, en ziet dat ik haar iets wil vertellen dat te maken heeft met haar verhaal over Anthonie. Ik begin te vertellen, maar dan wordt ze weggeroepen, en het gesprek zal een andere keer een vervolg krijgen. Ze wil wel graag mijn verhaal horen.

Er is een bijeenkomst met voornamelijk oudere mensen, en de zaal zit bomvol. Ik heb geen idee waar de bijeenkomst over gaat. Een vriend van ons zal de spreker zijn, maar hij komt wat aarzelend op gang. Er staat een vrouw op, die verkleed is als de boze fee van Assepoester, en in werkelijkheid vind ik haar ook niet vriendelijk. Ze heeft donker haar, heeft op zich wel een knap gezicht, maar haar ogen staan niet vriendelijk. Verbitterd. Ze zegt dat hij 'altijd al vreemd geweest is', en dat ze beter iemand anders hadden kunnen vragen voor deze bijeenkomst. Ik twijfel even, maar dan sta ik op, en zeg haar dat iedereen mag zijn zoals hij of zij is, en dat wij hem met zijn allen juist een bijzonder persoon, en als hij gewoon even wat meer tijd nodig heeft om op gang te komen nou, dan is dat maar zo, want hoe erg is dat!? Een andere vriend staat in de keuken, steekt zijn duim omhoog, en knipoogt, zo van 'goed gezegd hoor'.

Ik ben in de kerk in ons dorp, en er is een goederenmarkt aan de gang. Ergens verdekt in een hoekje, maar wel goed zichtbaar, staat een LP-hoes van Pink Floyd, omringd door wat gezellige snuisterijen. Ik ben helemaal onder de indruk, want ik ken deze LP-hoes niet. De voorkant is ingedeeld in zes vlakken, en op ieder vlak staat een kleurige afbeelding afgedrukt, beetje waterachtig in elkaar overlopend, maar toch ook duidelijk, verschillende tinten, maar wel meest afgeleid van de primaire kleuren. Ik ben heel benieuwd naar de LP, en wil deze kopen, kijk ook eerst even verder. Er komt een man ongevraagd een verhaal aan mij vertellen. Hij zegt dat de tekeningen op de LP-hoes 'niet overeenkomen met de overtrekblaadjes'. Ik begrijp eerst niet wat hij bedoelt, maar dan haalt hij kleine velletjes overtrekpapier tevoorschijn, met dezelfde tekeningen als op de LP-hoes, maar dan hier en daar een beetje anders. Hij legt steeds een velletje op de hoes, en wil hiermee aantonen dat de tekeningen op de LP-hoes dus niet helemaal overeenkomen met die op de overtrekvelletjes. Ik zie dat ook wel, maar ik vraag mij af of dat een groot ptobleem is, want de LP-hoes in zijn geheel is prachtig geworden. De man heeft wel een antwoord op mijn vraag, maar het voert tever door om dit terplekke aan mij te vertellen.

Even later ben ik met diezelfde man in het ouderlijk huis, bij de trap. Naast de LP-hoes heeft hij mij ook wat andere dingetjes laten uitkiezen, met veel praatjes erbij. Het is allemaal niet zo duur, dus ik denk dat kan wel. Er is o.a. ook nog een beschrijving bij de LP-hoes, en de voorkant van deze beschrijving is identiek aan de hoes. Hier ben ik al heel blij mee. De LP-hoes met de beschrijving is voor mij eigenlijk al helemaal goed. Maar er liggen nog meer spullen, en de man zegt dat het bij elkaar 36 euro is. Nou, dat begrijp ik niet. Het geheel is hooguit zo'n 11 euro. De man houdt vol dat het toch echt 36 euro is. Hij wijst op een grote geldkoffer, die op de trap staat. De koffer staat er open en bloot, schuin, zodat deze er zo vanaf kan vallen. Ik had de koffer helemaal niet opgemerkt. De koffer is niet van mij, maar van Hessel of van mijn vader. Eén vakje zit vol met munten, en er is ook nog een vak, gevuld met papiergeld. Ik vind het brutaal dat de man zich met deze koffer bemoeit, en leg uit dat het niet mijn koffer is. Ik ga zoeken naar mijn portemonnee, die ergens onder de spullen ligt. De man wacht in spanning op zijn geld.

Tenslotte besluit ik niet te betalen, omdat ik weet dat ik droom en weldra wakker zal worden!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten