maandag 31 oktober 2016

Druivenmuur

In de geboorteplaats van mijn moeder, Poeldijk. De druivenmuren van vroeger spreken tot de verbeelding. Als ik door het Westland fiets, probeer ik er nog eentje te ontdekken, maar ze worden steeds schaarser. In de droom een druivenmuur, ergens in Poeldijk. Beeld van een 'doorkijkje', eerst met zonnebloemen (nav mijn fb foto), later met verse druiven. Ik ben betoverd door de dauw, glinsterend in de zon. We zitten met zijn allen op een muurtje, of op een lange blok hout, zoals je ook aan de waterkant kunt zitten. Het is ook wel in een schuurtje, zoals vroeger het schuurtje achter het ouderlijk huis. Overal een beetje duister, vochtig, stoffig, donker, muf. Voorwerpen niet duidelijk te onderscheiden. Bij de deur een grote bak met kleding, die identiek is aan elkaar. Het lijkt ook wel bedrijfskleding, maar het is voor kinderen. Het zijn bloesjes met schortjes, en geborduurde kraagjes, allen volkomen identiek. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten