maandag 20 februari 2017

Foto

Ik had een oude klassenfoto, met mezelf links boven, als blije afgestudeerde vwo er. Echter, ik wilde mijn gezicht vervangen door een foto, waar ik blijkbaar beter op stond. Terwijl ik hier juist heel goed op stond, mooi, en breed lachend. Ik begreep zelf ook niet, waarom ik dit wou. Ik ging naar een fotograaf, en hij ging voor mij aan de slag. De fotograaf zat aan het Malieveld in Den Haag, en ik was 'zijn publiek'. Zo leek het ook wel weer op de klassenfoto op het speelplein bij de Theresia van Avilla school. Ik zou hier met een breed publiek op het Malieveld staan, maar blijkbaar waren al die mensen onzichtbaar. Het grasveld was leeg. Prachtig mooi gras. Oplichtend in een mager zonnetje.

De fotograaf deed een paar voorstellen van photoshop. Het beeld gaf drie alternatieve afbeeldingen van mezelf, die leken op de oorspronkelijke afbeelding op de klassenfoto. Ondertussen liep Amber op het Malieveld te dollen met twee andere jonge fotografen, en was zij zelf ook fotografe. Zij wist het antwoord al, op mijn dilemma. In één keer kreeg ik een nieuw inzicht. Nee, zei ik tegen mijn fotograaf. Ik verander mijn bestelling. De klassenfoto heeft in het geheel geen photoshop nodig. Zoals ik erop sta, zo is het eigenlijk gewoon helemaal perfect. Ik had het alleen eerder zo niet gezien, en nu wel.

Nee, doe mijn maar pasfoto's. Misschien kun je inzoomen op mijn gezicht in de klassenfoto, en daar dan weer een pasfoto van maken? Of anders van een andere foto, dat is ook goed. Want bij de levering van de klassenfoto zat geen levering van pasfoto's. Het ging om mijzelf, van een jaar of 18......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten