dinsdag 6 februari 2018

Heilige Mis

Ik dacht dat we heel vroeg op moesten, omdat we om 6.30 uur aanwezig moesten zijn bij de Heilige Mis (Vespers). Dit had te maken met de uitvaart van een non. Er hing een serene sfeer. Ik wilde Hessel wakker maken, om op tijd te kunnen vertrekken. Toen ontdekte ik, dat het alleen maar een droom was.

In de droom keek keek ik naar buiten, uit het slaapkamerraam. Het raam stond helemaal open, om te luchten. Het was midden in de zomer, en heerlijk weer. Bij de achterdeur van de buren stond de dochter van dorpsgenoten, die vroeger verhuisd zijn. Ze had kleine vlechtjes in haar haren gehad. Deze haalde ze er nu uit, en ze was bezig met het uitkammen van haar haar. Ze keek heel vrolijk, en zwaaide spontaan naar mij. Ik riep naar beneden, en vroeg of zij ook naar de mis ging. Haar moeder kwam naar buiten, en antwoordde namens haar. Nee hoor, ze ging niet. Niet nodig.

In de droom ging ik weer verder slapen. Er werd mij verteld dat ik ook niet naar de mis hoefde. Dat vond ik wel jammer, want ik had het juist wel mooi gevonden om er wel naartoe te gaan. Maar nee, het hoefde niet. Ik kon uitslapen. Reden was, dat 'ik helemaal klaar was'. Dat de cirkel rond was. Alle seizoenen doorlopen. Zomer herfst winter lente. Met nu de nadruk op de zomer...................zomer met een hoofdletter. Zomer. Met een gouden randje. Ik zag de gouden zon. En dat ging ook in hoofdletters. Gouden Zon. Het was eigenlijk heel bijzonder en speciaal, maar ik vond het ook heel gewoon. Het was een logisch vervolg op het voorafgaande.

Hetzelfde gevoel als wanneer je je schooldiploma in ontvangst mag nemen.
Nadruk op de Zomer.............................

Geen opmerkingen:

Een reactie posten