donderdag 22 april 2021

Wegversperring

Ik was bij een oud klasgenoot. Hij had een boekenzaak in het centrum van Leiden. Het was een antiek boekenwinkeltje, met antieke boeken. Buiten stonden er ook meer moderne boeken. Ik kwam op een raar tijdstip binnen, misschien wel midden in de nacht. Maar hij vond dat heel gewoon. Ik zocht een boek en hij ging de hele tijd in een bak kijken, die buiten vol met boeken stond. Ik keek mee. We wisten niet precies wat voor boek we zochten. Het ging eigenlijk meer om de zoektocht zelf. Ik had in de stad nieuwe kleding gekocht. Onder andere glimmende donkerroze blouses. Maar tot mijn schrik waren er al scheuren in de kleding gekomen. Ik had de kleding meegenomen omdat de oud klasgenoot mij zou gaan helpen met ´personal branding´. Blijkbaar was daar dus ook het boek bij nodig. 

In een ander fragment zaten we op de grond in het steegje waar zijn boekenwinkel aan gehuisvest was. Dat was het steegje dat leidt naar de Haarlemmerstraat in Leiden. Het steegje was helemaal bezaaid met uitgestalde Koningsdagspullen. Er was niet eens een doorgaande weg voor publiek. Wij zaten aan de kant van de boekenzaak tegen de muur gedrukt. Er was nauwelijks ruimte. Er zaten nog meer mensen. Het was niet erg dat er nauwelijks ruimte was, want het was er heel gezellig. De Koningsdag kon elk moment geopend worden. Blijkbaar was het dus ergens midden in de nacht. Vanuit de Haarlemmerstraat kwam er een auto aangereden. De bestuurder wou de steeg in rijden. Daarom moesten alle spullen weggehaald worden. Ik startte hier onmiddellijk mee, en maakte veel vaart. Maar niemand hielp mij. Blijkbaar was het niet zo urgent. Maar de bestuurder was wel heel dwingend en ongeduldig. De anderen lieten blijken dat ik mij daar vooral niks van aan moest trekken. Dat vond ik wel lastig. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten