woensdag 28 juli 2021

Vrijmarkt

 Er was weer een vrijmarkt, en ik werd daar heel blij van. Het was in en om ons huis. Het was ook wel op een landweggetje bij Mantinge of Westenesch. Op een T-splitsing tussen van landweggetjes stond een collega met haar kraam, precies op de hoek. Ze had het mooi en liefdevol ingericht, en was druk bezig met verkopen van haar waar. Ondertussen maakte ze een praatje met de kopers, als een echte koopvrouw. Dat vond ik wel mooi om te zien. Ik wachtte netjes mijn beurt af. Ze begroette mij enthousiast. Ik wilde net gaan zeggen wat ik wilde kopen, toen ze mij voor was. Ze had een mooi boek in haar hand, en gaf dit aan mij. Ik mocht het boek hebben, en ze wilde absoluut niet dat ik ervoor betaalde. Ze vond het heel leuk om het aan mij te geven. Ik was enthousiast over het boek, want het boek was onderdeel van een serie waar ik al twee andere boeken van heb. Het gaat om boeken over Teleac-cursussen. Tweedehands boeken (het boek dat ik van haar kreeg was ook tweedehands). De boeken over dromen en over mythen heb ik al. Van haar kreeg ik een boek uit dezelfde serie, over Bijbelteksten en Bijbelprenten. Het was een prachtig boek. Dit boek was veel dikker dan de andere boeken, zag er nieuw uit, met een harde kaft met een losse kaft er omheen. Op die losse kaft stonden afbeeldingen van engelen, zoals op het plafond van een herenhuis. Alleen al de aanblik van het boek gaf mij rust. Het gevoel 'dat het hoe dan ook goedkomt'. Dit in combinatie met de hartelijke ontvangst door de collega, en het feit dat ze mij spontaan dat cadeau gaf. 

Ik nodigde haar uit om ook een boek bij mij uit te kiezen, als ze bij mijn kraam zou zijn. Ze zou zeker langs mijn kraam komen, als ze bij haar eigen kraam weg kon. Ik had een kraam verderop in Westenesch, op de weg naar Emmen. Daar stonden twee kleine boekenkasten, waar ik de boeken uitgestald had die ik wou verkopen. Hessel en Hugo stonden bij de kraam, en ik had dus even een rondje over de markt gemaakt. 

Er hing een opvallend fijne rust over de markt, zowel bij de verkopers als bij het publiek. Een beetje alsof wij met zijn allen niet 'van deze wereld' waren. Zo rustig, niets eisend voor zichzelf, alleen maar 'zijn' en genieten van wat je tegenkomt, vanzelfsprekend...

Ik was van plan om te gaan breien of haken, en ook om dit aan anderen te leren (terwijl ik dat zelf maar sporadisch doe en mij niet heb verdiept in diverse technieken....maar in de droom was dat blijkbaar wel). Ik zocht naar bepaalde wol of katoen, en kwam toen tot de conclusie dat alle soorten wol en katoen gebruikt konden worden.   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten