zondag 2 januari 2022

2014

 

Vannacht gedroomd
van mijn fietstocht
van Kampen naar Zalk
In de droom
fietste ik van Zalk naar Kampen
Men vroeg mij waarom ik die route nam
omdat ik immers afhankelijk was
van de veerpont
en of ik dan niet beter
een andere route kon nemen
omdat het pontje immers niet altijd vaart
en dan kun je wel iemand bellen
maar dan moet je dat ook eerst afwachten
dan ben je er ook niet meteen zeker van
Ik dacht ze begrijpen er ook niets van
Ik loop liever het pontje mis
dan dat ik dat prachtige uitzicht moet missen
Ik fietste een heuvel op
Er was eerst nog helemaal geen uitzicht
Maar hoe meer ik naar boven fietste
des te meer uitzicht
Toen ik eenmaal boven gekomen was
werd het ruime uitzicht mij op een presenteerblad aangeboden
Er was rust, groen, zon, water, koeien, zachtheid, kerkje, huisjes
Waar ik ook keek, het was er overal
Het uitzicht op Zalk, maar dan in spiegelbeeld
Zalk was nu aan de kant van de veerpont
Terwijl Zalk in werkelijkheid 180 graden de andere kant op is
Ik werd door de ruime blik omringd
Het deed wel een beetje denken
aan de aankomst in de hemel
dat wat je dan in verhalen leest
dat het zich zomaar in één keer aan je openbaart
op een moment dat je het niet verwacht
Vooral die glinsterende zonnestralen op het water
Dat vond ik nog het allermooiste
Die zonnestralen op het water
waren dan weer de verbinding met de aarde

Geen opmerkingen:

Een reactie posten