vrijdag 15 november 2019

Goud

In de droom hebben we al heel wat omzwervingen gemaakt. Dit is alleen niet zichtbaar. Alleen het volgende fragment wordt uitgelicht. Het is weer het idee van een donkere omgeving, je weet niet wat er achter het donker zit. En datgene wat uitgelicht wordt, is juist heel licht van aard. 

We zijn in de slaapkamer van het ouderlijk huis van mijn jeugdvriendin. Zojuist hebben we beneden in het gebouw van de volkshogeschool gezeten, en heeft ieder zijn of haar medisch verhaal verteld. Ik moest dat ook doen. Ik werd daar niet vrolijker van, heb niet het gevoel dat dit mij dichter bij mijn doel brengt. Ik ben blij dat we nu weer 'verder trekken'. 

We lopen naar boven, en daar is dus die slaapkamer. De persoon die met mij mee is, had er eigenlijk niet zoveel zin in, maar is toch meegegaan. We komen in de slaapkamer, en overal blinkt klatergoud. Er zijn meerdere bedden, en de bedden hebben goud in verschillende motieven en kleuren. Ik denk nou, dat lijkt me wel een zwaar sprei, als je daaronder ligt; niet echt praktisch. Er hangt goud aan de muren, en de spiegels zijn versierd met goud. Middenin de kamer bevindt zich een badkamer, met de spiegels. Ik sta er wel wat 'dubbel' in. Natuurlijk vind ik het best heel mooi, maar ik vind het vooral zwaar overdreven en niet nodig. Ook niet praktisch. 

Naast de badkamer blijkt een smalle gang te lopen, richting het huis van de buren. De gang wordt eigenlijk in het huis van de buren 'geboord'. In die gang bevindt zich een bed, dat er zo in geschoven is. Er is om het bed in het geheel geen ruimte meer open. Er ligt een ouderwets groen/creme deken op het bed. 

De andere persoon is gretig om het bed te betreden, door de gang te gaan, op zoek naar meer goud. Zelf sta ik heel anders in de situatie. Ik vind het juist zwaar 'overdone', zou juist minder goud en meer overzicht willen. 

We worden tegengehouden door een vreemd mannetje, een soort sprookjesfiguur, op het bed. Hij heeft een lange tocht achter de rug. Het mannetje 'moet rechts fietsen', zoals je ook de de roltrap rechts moet staan, zodat anderen erlangs kunnen. De andere persoon is geirriteerd en ongeduldig, wil erlangs, zit op het mannetje in te beuken. Ik zeg nee joh, is het niet handiger om het anders aan te pakken? Volgens mij wil die meneer iets ons vertellen. Maar zij heeft er geen oren naar, wil er hoe dan ook langs.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten