maandag 30 september 2013

Schoenen

In een droomfragment zie ik een groot veld vol met grafstenen.
Het zijn allemaal dezelfde grafstenen. Het is ergens midden in Frankrijk.
Eerst ben ik wat verbaasd, maar toch is het niet eng of luguber.
In de droom is het iets gewoons. Dat de dood er gewoon bij hoort.
Ik ben hier op vakantie. We lopen even langs dit veld, en dan lopen we door.
In een ander fragment heb ik een hele lange reis gemaakt.
Ik reisde steeds per bus, zoals in India.
Voor mijn gevoel heeft de reis enorm lang geduurd, jaren en jaren.
Ik kijk er met plezier op terug. Ik ben bijna bij de overstapplaats.
Op de overstapplaats moet ik nog een stukje met de trein. Dat zal langzaam gaan.
Een boemeltreintje, zogezegd. Dat treintje brengt mij dan op het vliegveld.
Daar pak ik het vliegtuig, en dat zal razensnel zijn. De vliegreis zal van zeer korte duur zijn (nog geen vijf minuten). Daarna zal ik definitief op de plaats van bestemming zijn.
Echter, het feest lijkt niet door te gaan. Vlak voordat ik arriveer op het station, bemerk ik dat mijn rugtas half leeg is. Blijkbaar had ik deze open laten staan (zoals op de Borubudur in Indonesíë). Er ontbreken spullen. Dat is op zich niet zo erg, maar het blijkt nu dat ik geen schoenen aan heb, en die moet ik wel dragen, want anders ben ik veel te kwetsbaar, zonder schoenen. Ik loop graag op blote voeten, maar op deze plek is dat onverantwoord. Ik moet dus teruglopen om mijn spullen, en vooral mijn schoenen terug te zoeken. Dit moet eerst plaatsvinden, voordat ik weer verder kan. Dus ik loop terug, maar dit wordt een eindeloos verhaal, waar geen einde aan komt. Ik bewandel woonhuizen die aan elkaar grenzen, en kom van de ene tienerkamer in de andere. Het is allemaal privé-terrein, en ik wil hier helemaal niet zijn, vind het veel te privé, maar elke keer kom ik weer in zo'n kamer. De kamers zijn gezellig ingericht, met veel kleur, ook lekker slordig, wat ik juist wel leuk vind, veel tierelantijntjes aan de muren, veelal kamers van jongens. Ik kom steeds kleding tegen in allerlei kleuren, op het laatst word ik er gek van, ook steeds van die overgangen tussen die kamers, van in welke kamer ben ik nu weer, en dit is veel te privé, en wat moet die moeder van die jongen wel niet denken, maar ik kan er ook niet aan ontsnappen, omdat ik hier nu eenmaal aan begonnen ben. De vloeren van de kamers zijn zacht, ook bezaaid met kleding, als gespreide bedjes zogezegd. Blijkbaar hebben tienerjongens mijn schoenen meegenomen. Het zijn mijn Meindl reisschoenen. Het verbaast me hoe 'n lange reis ik eigenlijk al gemaakt heb, dat ontdek ik nu pas, nu ik die hele route terugloop. Op deze manier kom ik erachter dat ik al ontzettend ver gekomen ben, dat ik al ontzettend veel bereikt heb. Blijkbaar is het de enige manier om hier achter te komen. Dat is op zich wel positief, maar ondertussen ben ik nog steeds mijn schoenen kwijt, en verkeer ik nog steeds in dit doolhof van kleurige kleding. Aan de andere kant bedenk ik mij ook dat ik mij niet zo druk hoef te maken, omdat ik dit allemaal droom, en het dus niet echt is.



OVER HET algemeen symboliseren schoenen hoe je in het leven staat. Ze suggereren dat je een solide basis hebt en met beide voeten op de grond staat.
Als je van schoenen wisselt, verwijst dit naar een rol die verandert. Je kijkt anders tegen het leven aan. Wanneer je je schoenen vergeet, suggereert dit dat je beperkingen achter je laat. Je weigert om je te conformeren aan een bepaald idee of houding.
Wanneer je droomt over oude, afgedragen schoenen zegt dit dat je door volharding en hard werken, succes zult vinden. Deze droom kan ook betekenen dat je vrede hebt met wie je bent. Als de schoenen nieuw zijn, dan suggereert je droom dat je mischien iets te zelfverzekerd bent in je succes. Een andere uitleg is dat je je op een (levens)pad begeeft dat nieuw voor je is.
Als je droomt dat je verkeerde schoenen aanhebt voor bepaalde gelegenheid, duidt dit erop dat de progressie in je leven bewerkelijk zal zijn. Je zou de verkeerde richting ingeslagen kunnen zijn en wellicht je doelen moeten heroverwegen.
Een droom waarin je geen schoenen aanhebt, duidt op weinig zelfvertrouwen. Je zou bezig kunnen zijn met kwesties aangaande je identiteit. Wanneer je dus droomt dat je je schoenen verloren hebt, suggereert dit dat je op zoek bent naar wie je werkelijk bent.
(Droomwoordenboek)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten