zaterdag 13 april 2019

Vuur

Er is een buurtfeest op het Mantingezand. Er is daar een gebouw, of een grote tent die er tijdelijk staat. Er zijn ontzettend veel mensen, terwijl er in dat gebied juist niet zoveel mensen wonen. Er wordt veel plezier gemaakt, en druk gepraat. Ik heb het goed naar mijn zin, praat met veel mensen, heb geen last van de drukte, heb goed overzicht. Ik sta met een glas zoete witte wijn in mijn hand, en loop nog even naar de weg, ter ontspanning. Een paar mensen lopen met mij mee.

Dan zie ik op de plaats waar het bos begint een grote brand. Het lijkt alsof er heide in brand staat.
Ik had dit al een beetje mee gekregen toen ik hier naartoe reed, maar had er toen verder niet bij nagedacht. Het is geen Paasvuur, omdat het in bewoond gebied is. Ook is het niet een afvalverbranding, omdat het niet in de buurt van een boerderij is. Het is een hele felle brand, en eerlijk gezegd vind ik dat grote vuur ook wel prettig. Het knispert flink, omdat het hout blijkbaar heel droog is. Ook van deze afstand kan ik de warmte goed voelen.

Het vuur is goed onder controle, en slaat niet over op de omliggende gebieden. Toch bel ik wel 112, omdat het vuur zich wel zou kunnen uitbreiden. Ik twijfel of er al brandweer bij is, maar beter een keertje teveel gebeld dan helemaal niet. De mensen om mij heen vinden dat niet nodig en overdreven, maar daar trek ik mij niets van aan. Omdat de mensen om mij heen er zo tegenin gaan, kan ik niet verstaan wat er aan de andere kant van de lijn gezegd wordt. Maar ik blijf rustig. Ik begrijp wel uit de woorden dat de brandweer inderdaad al gebeld is.

Ze zijn nu bezig met het plaatsen van een afzetting rondom het vuur en een grote pijl, die licht geeft. Dit om aan te geven dat de automobilisten om het vuur heen moeten rijden. Ik vind dat wel apart, want het lijkt me toch dat het vuur eerst geblust moet worden, en dat je daarna pas de afzetting moet plaatsen. Mensen kunnen er niet omheen rijden, omdat er nog veel teveel vuur en rook is.

Toch lukt het mij wel goed om het nu los te laten. Men is er in ieder geval mee bezig, ik heb het overgedragen, maar er was dus al actie ondernomen. De manier waarop het dan vervolgens aangepakt wordt, daar hoef ik mij dan niet mee bezig te houden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten